Gubben har innsett at han aldri blir en ny Valentino Rossi, og har bedt meg legge ut denne annonsen for ham for å frigjøre litt garasjeplass:

2006 BMW F800S. Rotax Twin-motor i et sportslig chassis. I motsetning til typiske V4-ere er det godt med dreiemoment i det turtallsområdet man faktisk kjører i, så man trenger ikke å piske motoren opp i astrononomiske turtall, eller gire hver femtiende meter. Remdrift gir praktisk talt null vedlikehold (byttes hver 40kkm), og null klirring/rasling og oljesprut. Her gjorde BMW veldig mye riktig, noe som bevises av at samme sykkel selges i diverse innpakninger fortsatt (enten uten kåpe, eller med mye mer kåpe og med mer oppreist sittestilling). Forholdsvis lett sykkel som kan håndteres av de fleste på 1,70+, og som allerede antydet så er sittestillingen mer involverende enn på cruiserne der man sitter rett opp og ned. Originalt effektanlegg fra Akropovic, dvs det anlegget som selges som oppgradering av BMW- forhandlerne selv. Jeg tviler på at det faktisk gir merkbart mer effekt, men lyden blir litt mer rampete. Eller veldig mye mer rampete, dersom man tar ut en plugg bakerst på potta. Gode dekk, ikke flatkjørte. Ikke fordi jeg vanligvis ligger vannrett i svingene, men fordi de knapt er slitt i det hele tatt.

De dårlige nyhetene:

BMW har redisignet vannpumpa på disse motorene to ganger. Denne er fortsatt 1. gen. og det betyr i praksis at den spytter ut litt kjølevæske gjennom en overflodsventil dersom man har mer kjølevæske enn minimum. Løsningen er like enkel som den er genial: Ikke kast penger etter problemet, men la bare kjølevæskenivået være på minimumsmerket på tanken, eller t.o.m. litt under. BMW har også redesignet speilene på nyere utgaver, de eldre blir fort litt slappe i fisken og kan i verste fall flytte seg bakover av vindtrykket. De nye har også litt lengre armer, uten at jeg forstår hvorfor. Her kan man enten krype til korset og kjøpe nyere speil, eller legge inn shims eller en passende seig masse i den gamle mekanismen (eller bare kjøre pent).

Dette er en 2006-modell, så de første ripene er naturlig nok laget for lenge siden. Det er også litt korrosjon på motorblokk og bagasjebærer. Kan du ikke leve med dette, så er det ingen vei utenom å kjøpe ny sykkel – sannsynligvis hvert år. Prisen er tilpasset tilstanden, og satt for raskt salg. Kontakt på nitti femtisju sekstifire nittifem.